23 września 2021r.
Emedica.pl - Internetowy serwis dla Pacjentów
Emedica.pl - Internetowy serwis dla Pacjentów
 
Opis objawu  ->
Niewielkie dolegliwości bólowe krzyża spowodowane są zwykle naciągnięciami więzadeł i mięśni kręgosłupa lędźwiowego. Silne bóle natomiast mogą być wynikiem uszkodzenia stawów kręgosłupa lub najczęściej krążków międzykręgowych, potocznie nazywanych dyskami. Krążek zbudowany jest z pierścienia włóknistego otaczającego jądro miażdżyste. Uszkodzenie pierścienia powoduje wypadanie jądra miażdżystego do kanału kręgowego i ucisk na rdzeń kręgowy lub korzenie nerwowe. Do uszkodzenia dochodzi przeważnie podczas pochylania tułowia do przodu, zwłaszcza przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów. Bóle krzyża mają tendencję do nawrotów, które mogą zdarzać się częściej, jeżeli nie przestrzega się zaleceń i nie chroni kręgosłupa przed przeciążeniami.
Zalecenia ogólne  ->
Zapobieganie bólom krzyża
  • Dostosowanie aktywności fizycznej do aktualnych możliwości organizmu
  • Pamiętanie o prawidłowej postawie podczas prac domowych itp.
  • Unikanie przemęczenia
  • Wykonywanie regularnych ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu i brzucha
  • Nigdy nie należy pochylać się do przodu przy wyprostowanych kolanach
    Sport
  • Unikanie nagłych skrętów tułowia i nagłego przesilania mięśni (tenis, kulturystyka, jazda konna)
  • Zalecane zajęcia fizyczne to jogging, pływanie oraz długie spacery
    Siedzenie
  • Unikanie długotrwałego siedzenia w jednej pozycji, szczególnie w samochodzie
  • W pozycji siedzącej kolana powinny znajdować się wyżej niż biodra, a plecy powinny być wyprostowane
  • Okolica lędźwiowa powinna być podparta
    Leżenie w łóżku i spanie
  • Poduszka powinna być mała
  • Zaleca się spanie na boku
  • Materac powinien być stosunkowo twardy
    Podnoszenie przedmiotów
  • Nie należy podnosić przedmiotów cięższych niż 10 kg.
  • Ciężar należy podnosić z pozycji kucznej i utrzymując plecy proste
  • Nie wolno pochylać się nad podnoszonym przedmiotem
  • Podnoszenie odbywa się siłą nóg, a nie pleców
  • Podczas podnoszenia przedmiotu nie należy pochylać tułowia do przodu, ani do tyłu
    Zajęcia domowe
  • Podczas prac domowych ręce należy trzymać w taki sposób, aby plecy były proste
  • Należy unikać prac z opuszczonymi rękami i pochylonym tułowiem, jak np. prace ogrodowe
  • Szczególnie należy uważać, gdy plecy są pochylone, jak np. przy wiązaniu sznurowadeł lub zakładaniu skarpet
  • Stopę najlepiej oprzeć, np. na stołku, aby nie trzeba było się nadmiernie schylać.
  • Podpis  ->
    Opracował
    lek. med. Robert Frąc

    Nota prawna


    Prezentowane strony mają charakter edukacyjny. Ogólne informacje na temat chorób i zasad postępowania w żadnym stopniu nie zastępują fachowej porady lekarskiej. Pomimo rygorystycznego przestrzegania ogólnie przyjętych zasad tworzenia serwisów medycznych ustalonych przez Health on the Net Foundation i weryfikacji prezentowanych treści przez uznane Autorytety medyczne, twórcy serwisu nie biorą żadnej odpowiedzialności, ani pośredniej ani bezpośredniej, za sposób wykorzystania i interpretowania informacji zawartych w serwisie.